همت سود سال ۱۴۰۱ در مصاحبه مدیر عامل بارز با ویژه نامه دنیای اقتصاد

در مصاحبه ویژه‌نامه دنیای اقتصاد با مهندس جمال میرزایی در روز صنعت و معدن  شرحی از عملکرد افتخارآمیز گروه صنعتی بارز تا مسائل موجود صنعت تایرسازی و همچنین برنامه گروه صنعتی بارز برای سال  رشد تولید و مهار تورم، بررسی شد.

به گزارش روابط‌عمومی گروه توسعه ملی در مصاحبه ویژه‌نامه دنیای اقتصاد با مهندس جمال میرزایی در هفته صنعت و معدن  شرحی از عملکرد افتخارآمیز گروه صنعتی بارز تا مسائل موجود صنعت تایرسازی و همچنین برنامه گروه صنعتی بارز برای سال رشد تولید و مهار تورم اعلام شد.

در ادامه متن این مصاحبه که در تاریخ شنبه ۱۰ تیرماه ۱۴۰۲ ویژه‌نامه دنیای اقتصاد چاپ شده است را می‌خوانیم

دنیای اقتصاد: صنعت تایر در سال‌های اخیر بیش از گذشته زیر ذره‌بین قرار گرفته و از سوی دیگر آشفتگی‌های بازار ارز و عدم ثبات بازارهای اقتصادی، عدم دریافت به‌موقع مواد و تجهیزات وارداتی، کاهش مواد اولیه در انبارها و همچنین تحریم‌های اقتصادی و سرباز زدن بسیاری از بانک‌های خارجی برای همکاری با ایران موجب شده در دو سال اخیر انتظارات اغلب شرکت‌ها برآورده نشود. بااین‌وجود برخی شرکت‌ها توانسته‌اند با بازنگری در تولید و برنامه‌ریزی بهتر در سال گذشته وضعیت اقتصادی به‌مراتب بهتری نسبت به گذشته تجربه کنند که «گروه صنعتی بارز»، نمونه کاملی از این دسته شرکت‌ها به شمار می‌رود.

رکورد جدید تولید تایر

در همین خصوص مدیرعامل گروه صنعتی بارز با اشاره به اینکه مجموعه بارز در سال ۶۵ تأسیس شد و در سال ۷۲ به بهره‌برداری رسید، به «دنیای اقتصاد» گفت: در سال گذشته مجموعه‌های کرمان و کردستان گروه صنعتی بارز با ۱۳۰ هزار تن تولید کورد جدیدی را به ثبت رساندند و میزان فروش به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید که امید است این رقم در سال جاری به ۱۳ تا ۱۴ هزار میلیارد تومان برسد. جمال میرزایی افزود: در صنعت تایر سالانه ۱۰۰ هزار تن وارد می‌شود و برنامه این است که در گروه بارز افزایش ظرفیت ۴۴ هزارتنی تولید در کرمان، افزایش ۵۰ هزارتنی در لرستان و ۱۵ هزارتنی در کردستان را شاهد باشیم. براین‌اساس پیش‌بینی می‌شود که تا ۱.۵ سال آینده در کرمان ۲۶ هزار تن، در لرستان ظرف دو سال ۱۵ هزارتن و در کردستان ۴ هزارتن تا پایان امسال و ۱۰ هزار تن در سال آینده به بهره‌برداری برسد. مدیرعامل گروه صنعتی بارز با اشاره به اینکه عمده توسعه شرکت در حوزه تایرهای باری اتوبوسی و تایرهای «اس یو بی» است، اظهار داشت: برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای است که بتوانیم باهمت مدیران و منابع سهام‌داران این پروژه‌ها را اجرایی کنیم.

چگونه «بارز» در مسیر پیشرفت قرار گرفت؟!

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از پیشرفت‌های شرکت بارز از طریق شناخت نقاط ضعف و تغییر سبد تولیدی نسبت به گذشته بوده است، افزود: تولید برخی از محصولات از جمله ۱۲.۲۴ و ۱۰۰۰.۲۰ ۹۰۰.۲۰ باری به دلیل تغییر ذائقه مصرف برای مجموعه بارز زیان‌ده بود، ازاین‌رو تصمیم گرفته شد تا تولید این تایرها را متوقف کرده و تولید تایرهای راه‌سازی و صنعتی را در دستور کار قرار دهیم. مدیرعامل گروه صنعتی بارز با اشاره به افزایش ظرفیت تولید برخی تایرها ادامه داد: در بخش سواری از ۸۰ تن به ۹۵ تن رسیدیم. همچنین در باری اتوبوسی رادیال حجم تولید را از ۸۲ تن به ۹۲ تن در روز افزایش دادیم و به‌زودی تایرهای جرثقیل‌های بنادر را به ظرفیت تولیدی بارز اضافه می‌کنیم؛ همچنین برای بالابردن کیفیت اقدامات قابل‌توجهی انجام دادیم. به طور نمونه در تولید یکی از تایرهای راه‌سازی علاوه بر افزایش کیفی محصول، وزن آن ۴۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرد که رضایت بالاتر مشتریان و کاهش هزینه‌ها را در پی داشت؛ بنابراین شاخص‌های اقتصادی گروه صنعتی بارز که در انتهای جدول تایرسازان قرار گرفته بود، در سال گذشته در شرایط بسیار خوبی قرار گرفت و سهام‌داران می‌توانند عملکرد ۱۴۰۱ را نسبت به ۱۴۰۰ در کدال مقایسه کنند. ضمن اینکه در سال ۱۴۰۱ از نظر شاخص فروش جزء ۱۰۰ شرکت برتر ایران قرار گرفته و تایر اس. یو. بی مجموعه نیز جایزه نوآوری دانشگاه شریف را دریافت کرده که این نشان از توسعه مجموعه دارد. ازاین‌رو می‌توان شاهد بازگشت این شرکت به جایگاه اصلی خود بود.

برای صادرات برنامه داریم

این تولیدکننده حوزه لاستیک، با اشاره به اینکه از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ صادرات تایر ممنوع شد، خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۱ مجوز صادرات ۱۰ درصدی تایرهای سواری و بخشی از تایرهای کشاورزی را دریافت کردیم؛ اما در ادامه با نوع سیاست‌گذاری های ابلاغی ، صادرات را کاهش دادیم و امروز حجم صادرات نزدیک به صفر است؛ بااین‌وجود برنامه ما این است که در سال‌های آتی که ظرفیت ما به ۲۵۰ هزار تن برسد، صادرات را افزایش دهیم و جایگاه صادراتی گذشته را به دست بیاوریم؛ در همین خصوص در حال انجام فرایندهای مختلف از جمله دریافت استانداردهای اروپایی در زمینه لاستیک هستیم.

موافق «انحصار» و جلوگیری از «واردات» نیستیم

از یک سو تولیدکنندگان تایر نسبت به واردات تایر اظهار نگرانی می‌کنند و از سوی دیگر نگرانی از تأمین‌نشدن نیاز داخلی به‌عنوان یک دغدغه مطرح است. نظر شما در این باره چیست؟ مدیرعامل گروه بارز در پاسخ به این سوال گفت: واردات و صادرات باید انجام شود و به‌هیچ‌وجه موافق انحصار در تولید نیستم بلکه معتقدم تنها از طریق رقابت، رشد و بالندگی اتفاق می‌افتد؛ اگر قرار است از تولیدکننده داخلی حمایت شود، باید تعرفه‌هایی برای واردات وضع شود که تایر به‌صورت رسمی و قانونی وارد کشور شود. امروز نیز واردات به‌ویژه در حوزه باری اتوبوسی انجام می‌شود و عمده تولید داخلی که توسط بارز انجام می‌شود، ۳۰ درصد بازار را در این زمینه پوشش می‌دهد و ۷۰ درصد نیاز بازار از طریق واردات با تعرفه ۴ درصد تأمین می‌شود و ما هیچ‌گونه مشکلی با این موضوع نداریم. اما در بخش تایرهای پرمصرف میزان تولید بیش از نیاز بازار است و تقاضای کاذبی در بازار به‌خاطر اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد به وجود آمده که باعث خرید توسط برخی افراد و نگهداری در انبارها شده است. به همین جهت در این بخش نیز امروز شاهد واردات هستیم. میرزایی گفت: ۷۰ درصد مواد اولیه در داخل کشور و ۳۰ درصد مواد از طریق واردات باید تأمین شود که تحریم‌ها و مشکلات تأمین به‌موقع ارز در این زمینه تأثیرگذار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *