صادرات بذر ذرت تولیدی زپارس به اروپا کلید خورد

مدیرعامل شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس گفت: برای اولین بار در کشور، حدود ۴۰۰ تن از بذور ذرت تولیدی براساس کنسرسیوم مشترک شرکت ملی پارس و شرکت یونانی آمریکن ژنتیکس به ارزش بالای ۱میلیون و ۶۰۰ هزار یورو جهت توزیع در بازار کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی گروه توسعه ملی، حمید صولت، مدیرعامل شرکت ملی پارس در آیین رونمایی از صادرات بذر تولیدی زپارس به اتحادیه اروپا با تقدیر از زحمات کارکنان جهادی شرکت ملی پارس، نقش این شرکت در تامین امنیت غذایی را امری غیرقابل انکار و مبرهن دانست و گفت: شرکت ملی پارس به عنوان قطب تولید بذور استراتژیک و در جهت پایه گذاری امنیت غذایی، نقش کلیدی اجرا و ایفا می کند؛ به طوریکه این شرکت با تولید بذور ذرت از جمله رقم ۷۰۴ و نیز تولید برخی بذور غلات و دانه های روغنی، ۶۰ درصد سهم بازار را از آن خود کرده است.

وی با یادآوری پروژه های اجرایی، یکی از استراتژی های تیم مدیریت فعلی را عمل به تکالیف صاحبان سهام شرکت از جمله تبدیل اراضی ۱۳۸۰ هکتاری پادار به اراضی آبی به شیوه آبیاری با سیستم نوین برشمرد و با گریزی به بحث مالکیت شرکت، سند دار شدن اراضی شرکت بعد از ۳۶ سال وقفه و انتظار را، از اهم اقدامات تیم مدیریت فعلی دانست.

مدیرعامل شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس، با اشاره به برنامه تجمیع و توسعه کاشت بذور، چشم انداز اصلی شرکت را تبدیل شدن به رهبری برای تولید بذور کشور بیان نمود و خاطرنشان کرد: شرکت ملی پارس در راستای توسعه کاشت بذور باکیفیت، همکاری های بین المللی خود با شرکت های معتبر خارجی را گسترش داده و در ذیل این همکاری ها، انعقاد قرارداد ۱۵ساله با شرکت یونانی آمریکن ژنتیکس و پایه گذاری ۳ رقم جدید و پر راندمان ذرت بذری همیلتون، agn601 و ۷۲۰ agn را از دستاوردهای این قرارداد دانست.

صولت، مشکلات اقلیمی امسال همانند تنش آبی و گرادیان دمای زیاد برای محصول ذرت را سبب آسیب دیدگی و خسارات ناشی از این دو عامل مهم و تاثیر گذار طبیعی در مزارع کشت بهاره دانست و از مدیریت و اخذ تدابیر لازم در راستای کاهش حداقلی اثرات و خسارت احتمالی به شرکت خبرداد.

وی افزود: با وجود تنش های اقلیمی و محیطی، امسال توانستیم تولید مشترک ۳ رقم جدید ذرت را مطابق پروتکل های اتحادیه اروپا عملیاتی کرده و امروز برای اولین بار در کشور، موفق به ارسال اولین محموله صادرات بذور تولیدی دو شرکت ملی پارس و شرکت آمریکن ژنتیکس به کشورهای عضو اتحادیه اروپا شدیم؛ ضمن اینکه یک دستاورد عظیم برای کشاورزان منطقه و اقتصاد استان و منطقه زرخیز مغان رقم می خورد و با روانه کردن تولیدات بذور باکیفیت به بازارهای خارجی، نام و آوازه شرکت ملی پارس و دشت مغان در بازارهای بین المللی طنین انداز می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پارس، هدفگذاری امسال شرکت، برای صادرات بذور ذرت را در حدود ۴۰۰ تن اعلام کرد و گفت: جغرافیای توزیع بذور و صادرات شرکت در سال های آینده با توجه به درخواست های بازارهای داخلی و بین المللی و نیز کشورهای cis گسترش خواهد یافت.

وی همچنین با گریزی به طرح توسعه دامپروری و افزایش تعداد دام فعلی شرکت تا ۴ هزار راس را از برنامه های در دست اجرای شرکت نامید و تصریح کرد: عملیات توسعه واحد دامپروری در چندین فاز در حال اجرایی است که در فاز اول، ۵۰۰ راس دام به کل دام موجودی شرکت افزوده می شود.

مدیرعامل شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس از اجرای کاشت ۳۰۹ هکتار باغات میوه در اراضی شیب دار و لم یزرع شرکت با حمایت های سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل و با بهره گیری از آبیاری قطره ای و دستگاههای فیلتراسیون جهت آبدهی خبر داد.

وی در پایان با تقدیر از مدیرعامل هلدینگ گروه توسعه ملی، نسبت به حمایت های بی دریغ ایشان در توسعه ظرفیت های تولیدی شرکت، به عملیاتی شدن طرحهای فوق از محل سود شرکت اشاره کرد.

در ادامه این مراسم، جهانبین فرماندار شهرستان پارس آباد با تقدیر از زحمات و اقدامات شایسته مدیریت شرکت ملی پارس و کارکنان این شرکت در طول فصول تولید، شرکت پارس را از سرمایه های ملی دانسته و ارسال اولین محموله صادرات بذور شرکت را مایه خرسندی عنوان کرد.

وی گفت: صادرات در این شرکت به معنای تحقق افزایش رشد تولید و با عمل به فرامین مقام معظم رهبری، همسو شده و لذا برای تداوم رشد تولید، نباید تنها به بحث صادرات بذور اکتفا کنیم و در کنار تولیدات بذری، حوزه دامی و صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز می بایست احیا و راه اندازی شود تا ضمن شکوفایی ظرفیت های تولید، زمینه اشتغال زایی نیز برای جوانان منطقه مهیا شود.

رونمایی از پاکت بذور مشترک دو شرکت ملی پارس و آمریکن ژنتیکس و دستور ارسال اولین محموله صادرات بذور مشترک تولیدی توسط مدیر عامل شرکت ملی پارس و مهمانان مدعو از برنامه های پایانی این مراسم بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *