برنامه سیمان کرمان برای تولید سیمان با آلایندگی کمتر و سودآوری بیشتر

مدیرعامل سیمان کرمان گفت: این شرکت هم اکنون موفق به تولید نمونه آزمایشگاهی سیمان و بتن LC3 شده است.

به گزارش روابط عمومی گروه توسعه ملی، مهدی باشتی، مدیرعامل سیمان کرمان گفت: صنعت سیمان ایران نزدیک به 90 سال قدمت دارد و همواره انتقال تکنولوژی در آن انجام شده است؛ به نحوی که در این روند، بحث تولید همواره الویت اول بوده و شرکت های سیمانی، کمتر به سمت تنوع حرکت کرده اند؛ اما واقعیت آن است که ظرفیت تولید ما، بیشتر از مصرف است و صادرات می تواند در این مسیر، راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه ایران از لحاظ ظرفیت تولید سیمان، در جایگاه پنجم جهان ایستاده است، افزود: ایران به لحاظ تولید سیمان، در جایگاه هشتم قرار گرفته؛ این در حالی است که با توجه به افزایش تنوع در سلیقه مشتریان در بازارهای جهانی، مصارف ویژه ای ایجاد شده و بحث تنوع در تولید نیز جایگاه مهمی پیدا کرده است.

به گفته باشتی، نباید فراموش کنیم که سیمان به لحاظ محیط زیستی؛ صنعت آلوده ای به شمار می رود و به همین جهت، در حال حاضر سختگیری های محیط زیستی در کشورهای مختلف دنیا، در حال افزایش است؛ با این حال در کشور ما اولویت تولید بوده و اکنون 80 کارخانه سیمان در حال تولید و بهره برداری هستند که موضوعات زیست محیطی، در الویت ثانویه آنها قرار دارد.

این مدیر صنعت سیمان که سابقه چندین ساله در این صنعت دارد، بیان کرد: بر این اساس، ایده جهانی تولید مبتنی بر این است که آلایندگی کمتر شود؛ چرا که حدود 8 درصد از گاز  CO2  تولید شده در جهان، متعلق به صنعت سیمان و بتن است و به همین دلیل، بحث تولید سیمان جدید LC3 مطرح شده است که یک سیمان سبز و دوستدار محیط زیست است.

باشتی در توضیح این مطلب خاطرنشان کرد: سیمان LC3  (Limestone Calcined Clay Cement) که به تازگی از سوی «پروفسور کارن اسکریونر» از دانشگاه EPFL سوئیس به دنیا معرفی شده است، از ترکیب 50 درصد کلینکر خاکستری، 30 درصد رس کلسینه شده، 15 درصد سنگ آهک و 5 درصد سنگ گچ تولید می شود و با کلینکر فاکتور 50، ضمن کاهش 40 درصدی میزان CO2، کاهش 25 درصدی قیمت تمام شده و کاهش 11 درصدی مصرف انرژی رقم خورده و در نهایت، منجر به افزایش دوام بتن های ساخته شده از این سیمان نیز خواهد شد؛ به نحوی که عمر سازه های بتنی را به طور چشمگیری، افزایش خواهد داد.

وی افزود: خوشبختانه در سیمان کرمان به واسطه توان فنی بالای کارشناسان و مدیران و همچنین وجود تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی در مرکز تحقیقات سیمان و بتن در این مجموعه، در چند سال اخیر فعالیت های علمی و پژوهشی بسیار خوبی در زمینه تولید سیمان های خاص شده است، به طوری که برخی از مدیران این واحد تولیدی از جمله مدیر واحد آزمایشگاه و کنترل کیفی سیمان کرمان در دوره های تخصصی تولید سیمان LC3 که در سال 2021 در دانشگاه EPFL سوئیس برگزار شده است، شرکت نموده و دوره های آموزش های لازم را جهت تولید این سیمان گذرانده است.

به گفته باشتی، در حال حاضر نیز تیم واحد کنترل کیفی سیمان کرمان ضمن حفظ ارتباط فنی با مخترعین این سیمان جدید در دانشگاه EPFL سوئیس و دانشگاه دهلی نو هندوستان، فاز یک تولید نمونه آزمایشگاهی سیمان و بتن LC3 را برای اولین بار در کشور انجام داده و خوشبختانه نتایج بسیار خوبی نیز حاصل شده است.

وی اظهار داشت: اکنون در حال تبدیل اشل آزمایشگاه به اشل صنعتی هستیم و در این رابطه معادن کائولن اطراف شهر کرمان را (به عنوان تامین بخشی از ماده رسی) بررسی نموده ایم و درحال نهایی کردن قرارداد خرید و حمل هستیم؛ ضمن اینکه خوشبختانه با توجه به وجود سه خط تولید در سیمان کرمان، قرار است با تکیه بر توان فنی کارشناسان داخلی و با استفاده از مشاوران خارجی یکی از خطوط موجود را با انجام حداقل تغییرات برای تولید این سیمان جدید، بهینه سازی کنیم.

باشتی گفت: پیش بینی ما این است که با تولید روزانه 600 تن خاک رس کلسینه، بتوانیم تا 2000 تن سیمان LC3 تولید نماییم.

به گفته مدیرعامل سیمان کرمان، مزایای سیمان LC3  را می توان به صورت خلاصه در کاهش 50 درصدی کلینکر فاکتور سیمان و امکان افزایش ظرفیت خطوط تولید تا دو برابر ظرفیت موجود دید، ضمن اینکه امکان جایگزینی 30 درصد خاک رس کلسینه شده و استفاده از ذخایر غنی خاک رس در کشور در کنار کلسیناسیون خاک رس در دمای 700 تا 850 درجه سانتیگرادی نیز وجود دارد که منجر به افزایش طول عمر نسوز کوره و کاهش هزینه های تعمیرات می گردد.

وی اظهار داشت: جایگزینی15 درصد پودر سنگ آهک و استفاده از ذخایر غنی سنگ آهک در کشور، سایش بهتر خاک کلسینه شده و سنگ آهک نسبت به کلینکر و نیز کاهش هزینه الکتریکی سایش در کنار افزایش طول عمر لاینر ها و گلوله های آسیاب های سیمان از دیگر مزایایی است که می توان در مورد تولید این سیمان برشمرد، ضمن اینکه کاهش 25 درصدی قیمت تمام شده سیمان به دلیل کاهش مصرف انرژی حرارتی و الکتریکی، کاهش 30 تا 40 درصدی تولید CO2 در مقایسه با سیمان معمولی و نهایتا عملکرد بهتر محصولات سیمان تولید شده از  LC3در برابر کربوناسیون از دیگر ویژگی های این محصول جدید است.

باشتی در ادامه به سایر فعالیت های نوآورانه در شرکت سیمان کرمان پرداخت و گفت: دیگر موضوع فعالیت آتی این واحد تولیدی، تولید سیمان دندان پزشکی است که سیمانی بر پایه سیلیکات کلسیم است؛ به نحوی که همکاران واحد آزمایشگاه و کنترل کیفی ما با توجه به توان فنی بالا و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته موجود در سیمان کرمان به لحاظ علمی روی آن کار کردند و برای اولین بار در صنعت سیمان کشور موفق به تولید آزمایشی آن شده اند.

وی اظهار داشت: در رابطه با توجه به تفاهم نامه ای که در با دانشگاه علوم پزشکی کرمان داریم، در حال بررسی های علمی هستیم؛ به نحوی که محصولات دهان و دندان از جمله انواع کامپوزیت ها، پایه آهک و سیلیسم دارند؛ بنابراین فرمولاسیون آن تهیه و نمونه های آزمایشگاهی آن تولید شده است.

باشتی ادامه داد: از آنجا که محل مصرف این سیمان بدن انسان می باشد، لازم است عملکرد آن بر روی بافت های زنده مورد بررسی قرار گیرد و تستهای بالینی از جمله تعیین سمیت سلولی و نیز تعیین سمیت ژنتیکی روی آن انجام شوند.

وی خاطرنشان کرد: این نوع از سیمان به صورت گرمی در بسته های نیم و یک گرمی فروش می رود و قیمت هر یک گرم از آن، برابر با یک تن سیمان ساختمانی است. برای راه اندازی تولید انبوه این محصول، مشاوران خطوط دارویی در حال ارائه مشاوره به همکاران خط تولید هستند.

مدیرعامل سیمان کرمان همچنین خاطرنشان کرد: سیمان پزشکی بر پایه فسفات کلسیم هم دیگر محصول جدید سیمان کرمان به شمار می رود که موفقیت آزمایشگاهی را کسب کرده است؛ ضمن اینکه این کالا نیاز به افزودنی خاصی دارد تا بتوانیم برای آزمایش بالینی به دانشگاه علوم پزشکی ارائه کنیم.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *