روایت نوآوری(1)/ تولید افتخارآفرین کاتالیست «روپک» از سوی پتروشیمی شازند

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند از بومی سازی کاتالیست روپک و استحضال فلز گرانبهای رودیوم از کاتالیست های مستعمل این واحد خبر داد و گفت: ظرف 5 تا 6 سال آینده کشور را از واردات این کاتالیست بی نیاز خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی گروه توسعه ملی، علیرضا خلیلی نیا از آغاز نهضت بومی سازی انواع کاتالیست های مورد نیاز صنعت پتروشیمی کشور با محوریت تولید دانش بنیان در این شرکت خبر داد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند با اشاره به تنوع تولید محصولات پلیمری و شیمیایی در کشور از سوی این شرکت گفت: واحد دو اتیل هگزانول (2EH) مجتمع پتروشیمی شازند، یک واحد یونیک است که تنها تولیدکننده محصول مذکور در کشور بوده و جهت تولید محصول به کاتالیستی با عنوان «روپک» نیاز دارد.

وی افزود: در گذشته، دانش فنی تولید این کاتالیست با اهمیت و گران قیمت، فقط در اختیار دو کشور آلمان و انگلستان بوده است، اما به همت و تلاش جهادی محققین و متخصصان شرکت پتروشیمی شازند و با همکاری پژوهشگران شرکت پژوهش و فناوری (پویش)، اکنون موفق به انحصارشکنی و ساخت داخلی این کاتالیست بسیار ارزشمند شده ایم.

خلیلی نیا خاطرنشان کرد: با نوآوری کاتالیست روپک واحد 2EH از کاتالیست های مستعمل این واحد، فلز گرانبهای رودیوم استحصال می گردد؛ به نحوی که این فلز گرانبها، حدود چهار الی پنج برابر طلا ارزش دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت ویژه و انحصاری بودن این کاتالیست از یک سو و نیاز مبرم صنایع پایین دستی و الکل سازهای صنعتی به تولیدات واحد 2EH مجتمع پتروشیمی شازند، توانسته ایم برای اولین بار در کشور کاتالیست روپک را بومی سازی نماییم و طبق پیش بینی های بعمل آمده، انتظار داریم ظرف پنج الی شش سال آینده، ضمن تامین نیاز داخلی، از واردات این کاتالیست و خروج ارز از کشور جلوگیری بعمل آید.

خلیلی نیا با اشاره به احداث واحد تولید کاتالیست در مجتمع عظیم پتروشیمی شازند عنوان داشت: یکی از مواد اولیه و مورد نیاز تمامی واحدهای پتروشیمی، ماده ای به نام کاتالیست است که با توجه به تنوع فرآیندهای پلیمری و شیمیایی به عنوان واکنشگر، به فرایند تبدیل خوراک دریافتی به انواع محصولات تولیدی نقش ویژه ای را به عهده دارد.

وی افزود: در گذشته انواع کاتالیست های مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی کشور از خارج تامین می شد که به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه بین المللی با هدف ضربه زدن به صنعت پتروشیمی و اقتصاد کشور، امکان تامین آن از خارج کشور و از منابع اصلی فراهم نبوده و می توانست سبب کاهش و یا توقف تولید شود، به همین جهت شرکت پتروشیمی شازند در راستای عمل به فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری در جهت قطع وابستگی به کشورهای بیگانه اقدام به تاسیس واحد تولید کاتالیست نمود.

به گفته خلیلی نیا، شازند تاکنون موفق شده است به کمک شرکت های دانش بنیان و شرکت پژوهش و فناوری (پویش) چندین کاتالیست را بومی سازی و در آینده نیز این روند با جدیت بیشتر ادامه خواهد داشت.

ثبت رکورد ماهانه در پتروشیمی شازند

پتروشیمی شازند موفق شد با تولید بیش از ۸۷ هزار تن انواع محصولات، رکورد جدید تولید ماهانه را به ثبت رساند.

با دستور مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند مبنی بر استفاده از تمام ظرفیت‌های تولید، شازند موفق شد در خرداد ماه ۸۷ هزار و ۴۶۹ تن انواع محصولات را تولید کند و رکورد قبلی خود که در خرداد سال گذشته (۸۶ هزار تن) ثبت شده بود را بشکند.

روند افزایش تولید از ابتدای سال جاری و در پی حل مشکل تأمین خوراک کلید خورده؛ به طوری که شازند نسبت به سال گذشته در سه ماهه ابتدایی حداقل ۱۰ درصد افزایش تولید را به ثبت رسانده است.

ثبت رکورد جدید تولید ماهانه، ۱۰۴ درصد تحقق برنامه فروش را در پی داشته و در کنار آن رکورد ادوار فروش داخلی نیز شکسته شده است.

در عین حال، ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان میزان فروش داخلی پتروشیمی شازند در خرداد ماه ۱۴۰۲ بوده که رشد ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

همچنین پتروشیمی شازند در سه ماهه ابتدایی امسال بیش از ۶ هزار و ۴۱۴ میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از ۷ درصد، نسبت به مدت مشابه دو سال گذشته بیش از ۳۴ درصد و نسبت به مدت مشابه سه سال گذشته بیش از ۳۰۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

ثبت رکوردهای پی در پی تولید و فروش در پتروشیمی شازند به دنبال اجرای سیاست «نهضت تولید ۱۴۰۲» و با دستور مدیرعامل رخ داده و طبق پیش‌بینی مدیران شاراک، امسال رکورد کسب سود شازند نیز شکسته خواهد شد./ روابط عمومی پتروشیمی شازند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *