خروج از بنگاه داری و ورود به عرصه های جدید سرمایه گذاری/ از تولید بذرهای هیبریدی تا اصلاح ژنتیکی در محصولات دامی

مدیرعامل شرکت توسعه کشت و صنعت ملی با بیان اینکه این شرکت به مرور از پرتفوی گردانی خارج و طرح های کشاورزی و دامپروری دانش بنیان را اجرایی خواهد کرد، گفت: در این مسیر به سمت تولید بذرهای هیبریدی و اصلاح ژنتیکی محصولات دامی اقدام خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی گروه توسعه ملی، اکبر محمدزاده، مدیرعامل شرکت توسعه کشت و صنعت ملی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی وبانک، طرح ها و ماموریت های جدید این شرکت را تشریح کرد و در خصوص چرایی تغییر ماموریت ها و چرخش یکباره شرکت به سمت سرمایه گذاری های مولد گفت: ماموریت جدید ما سرمایه گذاری در پروژه های دانش بنیان کشاورزی، دامپروری و شیلات است که با توجه به سیاست‌های بانک ملی و تکلیفی که مدیرعامل گروه توسعه ملی برای شرکت های تابعه از جمله شرکت توسعه کشت و صنعت ملی تعیین نموده، مقرر شد مأموریت شرکت تغییر کرده و به مرور از پرتفوی گردانی خارج و طرح های کشاورزی و دامپروری دانش بنیان که در سطح طرح های ملی قرار دارند، پیگیری و عملیاتی شوند.

مدیرعامل شرکت توسعه کشت و صنعت ملی گفت: بر این اساس مطالعه در زمینه طرح های موجود در جهاد دانشگاهی، مراکز علمی، بازارهای اقتصادی و کسب و کار که با حوزه کشاورزی، دامپروری، زراعی و شیلات مرتبط بود، آغاز شد که در انتخاب طرحها، اولویت شرکت توسعه کشت و صنعت ملی طرح های دانش بنیان، زودبازده، اشتغال زا و سود آور بود که راستای تامین امنیت غذایی کشور و رسالت گروه  فاز مطالعاتی آن آغاز شد.

محمدزاده در ادامه، توسعه بخش کشاورزی و دامپروری را با توسعه زیرساختهای آن نظیر تولید بذر و نژاد دام مرغوب مرتبط دانست و افزود: صرفا با داشتن زمین مرغوب و یک دامپروری مکانیزه نمی توان انتظار سوددهی قابل قبولی را برای آن مجموعه متصور شد؛ زیرا عامل محدودکننده در کشاورزی، بذر نامرغوب و کم بازده و در دامپروری نیز، دام هایی با ظرفیت تولید شیر و گوشت پایین است که باید جهت بالا بردن سطح تولید از طریق اصلاح ژنتیکی در آن اقدام کرد.

وی افزود: به عنوان نمونه، در حالت عادی از یک راس گاو می توان روزانه 25 کیلو شیر به دست آورد؛ اما در صورت اصلاح نژاد مناسب در دام این رقم می تواند با همان هزینه خوراک و نهاده های دامی و دیگر موارد به 70 کیلوگرم شیر در روز برسد و عملا موجب افزایش 2 تا 3 برابری تولید محصول و سوددهی آن مجموعه شود.

مدیرعامل شرکت توسعه کشت و صنعت ملی، در خصوص وضعیت تولید در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: میانگین تولید گندم در کشور 4.4 تن در هکتار است که این رقم در شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس به 6.6 تن در هکتار می رسد که در دنیا ارقامی با تولید گندم بالغ بر 15 تن در هکتار نیز وجود دارد و این نشان می دهد کشور ما در این زمینه باید تلاش و اهتمام بیشتری را معطوف نماید تا به استانداردهای جهانی نزدیک شود.

وی تلاش های صورت گرفته طی سالهای اخیر را قابل توجه دانست و افزود: خوشبختانه در تولید بذرهای ذرت و کلزا تا حدودی به استانداردهای دنیا نزدیک شدیم و کشور در تولید این محصولات خودکفا شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه کشت و صنعت ملی در خصوص تفاوت محصولات تراریخته و اصلاح نژادی گفت: در محصولات تراریخته دستکاری ژنتیکی اتفاق می افتد؛ اما در اصلاح نژاد این گونه نیست. به همین علت و با توجه به تامین نیازهای داخلی از خارج کشور و احتمال تراریخته بودن محصولات وارداتی و عوارض زیانباری که می تواند بهداشت فردی جامعه را با تهدید مواجه کند، ضرورت داخلی سازی این موارد بیشتر احساس می شود.

وی در ادامه گفت: سالانه میزان زیادی بذر، دام و همچنین نهاده های دامی  از خارج کشور وارد شده و ارز بسیاری صرف واردات در این حوزه می شود؛ لذا انتظار می رود با توجه به ظرفیت ها و پشتوانه های علمی مناسب و اساتید مجرب این حوزه تمرکز بیشتری بر تولید این محصولات در راستای جلوگیری از خروج ارز و خودکفایی در این حوزه داشته باشیم.

محمدزاده در خصوص تغییر ماموریت شرکت خاطرنشان کرد: برابر اهداف جدید مقرر شد شرکت از پرتفوی گردانی و حضور محض در بازار سرمایه خارج شود و در پروژه های دانش بنیان کشور در حوزه های کشاورزی و دامپروری سرمایه گذاری و به سمت اهداف جدید حرکت کند.

وی افزود: در همین راستا با توجه به تجربه و پشتوانه خوبی که در جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت وجود دارد با این مجموعه وارد مذاکره شده و جلسات متعددی را برگزار کردیم که در نهایت در دو فاز زراعی و دامی به توافق رسیدیم.

مدیرعامل شرکت توسعه کشت و صنعت ملی، پیرامون تغییر ساختار شرکت گفت: مطابق سیاست های گروه توسعه ملی با برگزاری مجمع فوق العاده اساسنامه و ساختار سازمانی شرکت مطابق با اهداف ترسیم شده، تغییر و به عنوان یکی از شرکت های تابعه هلدینگ توسعه مدیریت نگاه پویا تعریف شد؛ ضمن اینکه در گام نخست اقدام به دریافت کارت بازرگانی کرده و به دنبال تکمیل و ترکیب نیروی انسانی هم راستا با ماموریت ها و اهداف مورد نظر هستیم.

وی افزود: بر اساس نظر مدیرعامل گروه توسعه ملی مقرر شد چارچوب و سازوکارهای لازم در جهت تصمیمات حوزه سرمایه گذاری در پروژه های دانش بنیان کشاورزی و دامپروری نیز پیش بینی و در همین راستا موضوعاتی که با امور کشاورزی و زراعی، دامپروری و شیلات مرتبط است، در اولویت اهداف جدید ترسیم و پیگیری شود.

محمدزاده در خصوص جزئیات طرح های جدید و در دست اجرا گفت: در بخش زراعی دو پروژه بالادستی و ملی و دانش بنیان در دستور کار قرار دارد که یکی تولید اسپرم تعیین جنسیت شده گاوی است که در حال حاضر از خارج وارد کشور می شود و نیاز ضروری تمامی گاوداری های صنعتی کشور است و پروژه دوم تولید جنین تعیین جنسیت شده گاو است.

وی در توضیح این طرح افزود: گوساله ای که از این طریق متولد می شود یک گوساله ممتاز با راندمان بالا برای تولید کننده است که محصول شیر و گوشت بیشتری را به دنبال دارد که با این اقدام، ضمن کسب درآمد بیشتر و خروج از بنگاه داری و حرکت به سمت سرمایه گذاری مورد نظر بانک ملی ایران و گروه توسعه ملی به وظایف ملی و منافع مردمی نیز دست خواهیم یافت.

مدیرعامل شرکت توسعه کشت و صنعت ملی مجموع سرمایه مورد نیاز برای اجرای این دو طرح را 600 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این طرح ها ظرف مدت 18 ماه به بهره برداری  می رسد و پیش بینی می شود کمتر از 4 سال شاهد بازگشت سرمایه آن باشیم.

محمد زاده در خصوص طرحهای بخش کشاورزی گفت: در پروژه مربوط به حوزه کشاورزی تصمیم بر آن است در بخش بذور سبزیجات و صیفی جات با همکاری جهاد دانشگاهی و بهره مندی از امکانات شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس بذرهای هیبریدی با قابلیت تولید بیشتر محصول و مقاوم تر نسبت به آفات نباتی تولید و عرضه نماییم.

وی در خصوص دیگر طرح هایی که در مرحله مطالعاتی قرار دارند، نیز گفت: طرح تولید ژلاتین از پوست گاو که در صنعت غذایی و دارویی کاربرد دارد و طرح تولید سوربیتول در راستای تکمیل زنجیره محصولات شرکت زرین ذرت شاهرود با توجه به ارزش افزوده بالای آن و همچنین تولید آنزیم های مکمل خوراک دام از جمله طرح هایی است که مراحل مطالعاتی خود را می گذرانند.

وی در خصوص منابع تامین مالی پروژه های جدید گفت: تامین منابع مالی از طریق تسهیلات کم بهره به طرح های دانش بنیان، سرمایه های شرکت در پرتفوی شناور بورس، مالکیت سهام غیر بورسی و سهام عمده ای که در شرکت های قند نقش جهان اصفهان و قند پیرانشهر وجود دارد، از جمله منابع مالی اجرای طرح های جدید شرکت توسعه کشت و صنعت ملی است که در راستای اجرای سیاست های بانک ملی و گروه توسعه ملی واگذاری سهام عمده دو شرکت قندی نیز در دستور کار قرار دارد.

گفتنی است، شرکت توسعه کشت و صنعت ملی با بیش از 40 سال قدمت در ابتدای تاسیس بعنوان یک هلدینگ کشاورزی و غذایی کشور فعالیت داشته اما در 3 سال اخیر با توجه به منابع مالی موجود و شرایط حاکم بر بازار و رونق بورس، اقدام به پرتفوی گردانی و فعالیت در بازار سرمایه کرد.

هم اکنون سهام حدودا 30 شرکت بورسی و بالغ بر 40 شرکت غیر بورسی و دو شرکت تولیدی قند نقش جهان اصفهان و قند پیرانشهر از عمده دارایی های این شرکت محسوب می شود. به دنبال ابلاغ سیاست های بانک ملی ایران و گروه توسعه ملی در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری، خروج از بنگاه‌داری و ورود به عرصه سرمایه گذاری در دستور کار شرکت توسعه کشت و صنعت ملی قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *