سیاست های راهبردی

خانه » سیاست های راهبردی
سیاست های راهبردی ۱۳۹۶/۱۱/۹ ۱۰:۴۳:۲۷

سیاست‌های راهبردی گروه توسعه ملی

  • سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت،‌ گاز و پتروشیمی و صنایع پایین‌دستی از جمله سرمایه‌گذاری در طرح شرکت نفت نیک قشم و ایجاد هلدینگ تخصصی در این صنعت.

  • سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی (کانی های فلزی و فلزات اساسی) از جمله تولید گندله و کنسانتره سنگان.

  • توسعه سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و فعالیت‌های دانش‌‌بنیان توسط شرکت “کارآفرینان سبز خلیج فارس” با تمرکز بر حوزه‌های کسب‌وکار گروه در راستای کمک به تحقیق اقتصاد دانش‌بنیان.

  • ورود به عرصه‌ بازرگانی و تجارت‌های کلان با تقویت شرکت “توسعه بین‌الملل تجارت ملی” به منظور گسترش فعالیت‌های تجاری گروه.

  • تداوم حضور در صنعت سیمان و تلاش برای افزایش تأثیرگذاری بر بازار سیمان کشور.

  • تداوم حضور موثر در بورس اوراق بهادار از طریق شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی و نقش فعال در صنعت سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی از قبیل تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری.

  • بهینه‌سازی، بررسی سیستماتیک و دائمی شرکت‌های موجود در پرتفو و واگذاری برخی شرکت‌های مدیریتی و بلوکی گروه نظیر هلدینگ توسعه صنایع بهشهر و گروه صنعتی بارز در جهت تخصصی‌سازی پورتفوی.

  • گسترش فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری و بهره‌مندی حداکثری از فرصت‌های بوجود آمده در فضای پسابرجام جهت جذب منابع مالی ارزان قیمت برای پروژه‌های داخلی شرکت و حضور فعال‌تر در بازارهای منطقه.

  • ارتقای بهره‌وری شرکت‌های تابعه و افزایش بازدهی دارایی‌ها از طریق:

    • اصلاح، بروزرسانی و بهینه‌سازی روش‌های تولید و کاهش بهای تمام‌شده محصولات.
    • بهبود روش‌های بازاریابی،‌ تنوع روش‌های فروش و ارتقای جایگاه برند.
    • افزایش سهم فناوری و نوآوری از ارزش افزوده کل.
    • استقرار نظام ارزیابی عملکرد، جبران خدمت و پاداش براساس امتیاز عملکردی و تدوین نظام جامع رشد و ارتقاء سازمانی.
    • ایجاد پروفایل ارزیابی عملکرد و اتخاذ استانداردهای کیفی سطح بالا جهت درخشش در سطوح ملی و بین‌المللی.
  • ارتقای توانمندی‌های فناورانه و توسعه‌ کسب‌وکارهای جدید در راستای تکمیل زنجیره ارزش محصولات با ملاحظات:

    • جذب نخبگان، توانمندسازی و ارتقای سرمایه‌های انسانی.
    • پیاده‌سازی نظام مشارکت متخصصان داخلی شرکت‌ها و تامین زیرساخت‌های لازم.
    • طراحی “نظام نوآوری باز” در هلدینگ‌های زیرمجموعه با هدف بهره‌مندی حداکثری از توانمندی‌های فناورانه و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری محیطی.
    • مشارکت با بخش‌خصوصی خوش‌نام، باسابقه و حرفه‌ای در توسعه پروژه‌های‌ کسب‌وکار جدید.
  • طراحی و پیاده‌سازی نظام حکمرانی خوب جهت ارتقای کیفیت راهبری شرکت‌های تابعه با ملاحظات زیر:

    • به حداقل رساندن‌ موانع کسب‌وکار و رشد شرکت‌ها.
    • ایجاد فضای کسب ‌وکار اختصاصی با هدف کاهش تکانه‌های مخرب فضای کلان کسب‌وکار و ایجاد فرصت‌های رشد.
    • برقراری ارتباط سریع، پویا و باکیفیت
    • افزایش شفافیت، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در شرکت‌ها.
    • استقرار و پیاده‌سازی سیستم هوش‌تجاری
  • خلق فرصت‌های جدید از طریق هم‌افزایی کسب به کسب در شرکت‌های تابعه و بهره‌مندی از تعاملات،‌ هماهنگی‌ها و منافع مشترک گروه در حوزه‌های:

    • تعاملات فناورانه و بهره‌مندی از تجربیات، دانش‌ها و توانمندی‌های فنی-مدیریتی یکدیگر
    • تجمیع خدمات مشترک و ارتقای توان چانه‌زنی در جهت کاهش هزینه‌ها
    • مبادلات تجاری درون گروهی
    • اخذ تسهیلات مالی مناسب به پشتوانه جریانات نقدی شرکت‌ها با تجمیع آنها
    • طراحی سازوکار مناسب برای ایجاد تضامین بانکی مبتنی بر جریانات نقدی و دارایی‌های شرکت‌ها
  • بهره‌مندی از روش‌های نوین تامین مالی برای تجهیز منابع طرح‌های توسعه در شرکت‌های زیرمجموعه و سرمایه‌گذاری‌های جدید.

برنامه‌های عملیاتی

  • تکمیل و تصویب اسناد برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت‌های تابعه (بخصوص شرکت‌های تأثیرگذار بر پرتفوی)، تدوین بودجه و برنامه اجرایی سالانه شرکت‌های سرمایه‌پذیر بر اساس آنها.

  • ارزیابی دوره‌ای عملکرد شرکت‌های تابعه بر اساس برنامه استراتژیک مصوب و بهبود مستمر عملکرد.

  • برنامه‌ریزی پیاده‌سازی نظام حکمرانی خوب با تمرکز بر استقرار سیستم هوش‌ تجاری.

  • طراحی و پیاده‌سازی نظام‌ جامع توسعه همکاری‌ها و هم‌افزایی‌های درون گروهی شرکت‌های تابعه و فعالیت‌های کسب به کسب آنها.

  • برنامه‌ریزی برای جذب منابع مالی ارزی ارزان قیمت برای پروژه‌های شرکت‌های تابعه و تمهید مناسب برای پاسخگویی به ریسک‌های نوسان نرخ ارز.

  • بورسی نمودن شرکت‌های سودآور پرتفوی که قابلیت پذیرش در بورس را دارا می‌باشند با اولویت شرکت‌های کنترلی و مدیریتی به منظور کم کردن فاصله ارزش بازار سهام شرکت با خالص ارزش دارایی‌های آن و در نهایت بیشینه نمودن منافع سهامداران.

  • اجرای طرح‌های سودآور غیربورسی به منظور حفظ روند سودآوری و منافع بلندمدت شرکت در مواقع رکود بورس و بازار سرمایه.

  • بازبینی و تدوین مجدد وظایف واحدها در چارچوب ساختار سازمانی جدید و ایجاد هماهنگی لازم بین واحدها بمنظور هم‌افزایی و بهره‌وری بیشتر.

  • تقویت سیستم انگیزشی اعم از مادی و معنوی، ارزیابی عملکرد پرسنل و اجرای نظام مدیریت مشارکتی به منظور ایجاد فضای پیرامونی مناسب در راستای بروز خلاقیت‌ها.

  • تصویب نظام جامع ارزیابی عملکرد، رشد و ارتقای سازمانی و متناسب‌سازی جبران خدمت و پاداش براساس امتیاز عملکرد به همراه ارزیابی و ثبت عملکرد مدیران ارشد و میانی (حافظه‌دار کردن عملکرد مدیران) در شرکت‌های تابعه.

  • تدوین برنامه جامع آموزشی و اجرای آن با موضوعاتی مانند کارتیمی، یادگیری سازمانی، اخلاق حرفه‌ای، خود شناسی، خود ارزیابی، خود کنترلی و نظم و انضباط کاری از دیدگاه‌ها و ابعاد مختلف بصورت داخلی توسط سازمان و یا برون سپاری و حمایت از برنامه‌های آموزشی شرکت‌های تابعه.

  • رصد، مطالعه و ارزیابی اقتصادی قراردادها، مناقصه‌ها، پروژه‌ها و طرح‌های داخلی و خارجی (در سطح منطقه) برای ورود و مشارکت احتمالی در بعضی از آنها.

  • مطالعه و تدوین گزارش‌های کارشناسی پیرامون نحوه ورود و حضور در بورس انرژی و بورس‌های کالا (بورس فلزات و بورس کالاهای کشاورزی).

  • بهبود مستمر وضعیت نقدینگی و سودآوری شرکت سرمایه‌گذاری با اقدامات فوق و سرعت بخشیدن به جریان نقدشوندگی سهام شرکت و شرکت‌های مدیریتی گروه.

  • اصلاح ساختار مالی، تولیدی و نیروی انسانی شرکت‌های زیان‌ده پرتفوی به ویژه اصلاح ساختار شرکت‌های کنترلی و مدیریتی موجود در پرتفوی و در نهایت تدوین استراتژی خروج از آنها در مناسب‌ترین زمان.

  • اخذ مجوزهای خاص در خصوص شرکت‌های زیان ده، از جمله اخذ مجوز تغییر کاربری املاک بعضی از این شرکت‌ها جهت تبدیل دارایی‌های آنها به وجه نقد و مصرف وجوه حاصل، جهت اصلاحات مورد نظر و پرداخت تعهدات آنها.

  • فروش تدریجی سهام با بازدهی کم و جایگزینی آنها با سهام شرکت‌های متناسب با استراتژی گروه.