مسئولیت اجتماعی

وظیفه ما در قبال جامعه

امروزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها (Corporate Social Responsibility) که در ادبیات اقتصاد و مدیریت دنیا به عنوان CSR شناخته می‌شود؛ این مفهوم بنیادین را در اقتصاد قرن بیست و یکم رواج می‌دهد که مسئولیت‌های صاحبان کسب و کار، تنها  شامل مصرف‌کنندگان نهایی کالا و خدمات نیست و دامنه وسیعی از ذی‌نفعان را پوشش می‌دهد. نگاه اخلاقی به کسب و کار ماحصل تفکر مسئولیت اجتماعی بوده و جایگاه اجتماعی شرکت‌ها را در سطوح بین‌المللی تعریف و تبیین می‌کند.

«شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی» هم‌ راستا با اهداف عالی کشور همواره تلاش داشته تا نقش خود را به عنوان یکی از بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی ایران در قبال جامعه نیز انجام دهد و به همین منظور، وظایف و تعهداتی را در خصوص«مسئولیت اجتماعی» تعریف و اجرا کرده است؛ فعالیت‌هایی که پیش برنده سود و منفعت اجتماعی و فراتر از منافع سازمانی و وظایف قانونی بوده است.

به عبارت دیگر،«مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی» بخشی از «اخلاق کسب و کار» محسوب شده و شامل «مسئولانه عمل کردن» در قبال جامعه، به ویژه با گسترش روزافزون اثرگذاری شرکت‌ها بر محورهای تشکیل دهنده توسعه پایدار یعنی «اقتصاد»، «جامعه» و «محیط زیست» است.

در واقع، هر کسب و کاری از جمله شرکت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده‌اند، باید مسئولیت تمام فعالیت‌های خود را که جنبه اجتماعی دارند، به عهده بگیرند و این در حالی است که پیشینه حدود ۳ دهه فعالیت این گروه نشان می‌دهد که «خانواده بزرگ گروه توسعه ملی» افزون بر ایفای تعهدات اجتماعی در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی زیست محیطی و سرمایه انسانی هر زمان که جامعه نیاز داشته به ایفای نقش خیرخواهانه و اخلاقی پرداخته است.

هر ساله نمونه‌‌های بسیاری از انجام«مسئولیت‌های اجتماعی» در گروه توسعه ملی و شرکت‌های تابعه وجود داشته و روح خدمت به جامعه در تمام ارکان شرکت جاری است.