عضو هیات مدیره صدرا: اعمال 42 مورد تغییر در سکوی البرز خواست شرکت ملی حفاری شمال است

عضو هیات مدیره شرکت صدرا در مورد
بهره‌برداری از سکوی البرز گفت: وقتی قرار است تغییراتی در پروژه‌ای با پیشرفت 97
تا 98 درصدی انجام شود، قطعا خواست کارفرما درست بوده که البته اجرای آن مشکل‌تر از
زمان آغاز طرح است.
سیدمهدی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که اعمال 42 مورد تغییرات در سکوی
البرز خواست کارفرمای طرح یعنی شرکت ملی حفاری شمال است، گفت: پس از بررسی برنامه
زمان‌بندی طرح مشخص شد که آمادگی جدا شدن سکو نیمه‌شناور البرز از اسکله در بهمن
ماه امسال نیازمند وجود یک سری کشتی‌های پشتیبانی است تا امکان حمل دکل نیمه شناور
ایران ـ البرز به محل اصلی فراهم شود و با توجه به خاص بودن نوع این کشتی، تصور
می‌کردیم که این کشتی در دریای خزر وجود داشته و اجاره آن امکان‌پذیر باشد، ولی
متوجه شدیم که این نوع کشتی در دریای خزر وجود ندارد.
وی ادامه داد: پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که اگر این کشتی قرار باشد از
خارج از دریای خزر تامین شود، باید از ولگادون عبور کند و وارد خزر شود که با توجه
به بسته بودن این مسیر در فصول سرما، امکان عبور کشتی از این مسیر و ورود آن به
دریای خزر وجود ندارد و به همین دلیل ترجیح دادیم کشتی‌های در حال ساخت برای این
پروژه را تا تابستان سال آینده تکمیل و آماده کنیم تا برای حمل دکل از آنها استفاده
شود.
وی، زمان بهره‌برداری سکوی البرز را تیرماه سال 85 عنوان کرد و گفت: تا آن زمان
کشتی موردنیاز آماده خواهد شد.
به گزارش ایسنا، این در حالی است که شرکت صدرا طبق تعهد و قول قبلی باید سکوی البرز
را تا 12 بهمن ماه امسال برای حفاری چاه آزمایشی آماده و تکمیل می‌کرد.
گفتنی است، مراحل اولیه ساخت سکوی حفاری نیمه شناور ایران ـ البرز که تاکنون 300
میلیون دلار هزینه در برداشته است از سال 1379 آغاز شده و طبق پیش‌بینی‌ها باید
تیرماه سال 1383 تحویل داده می‌شد، اما به دلایل مختلف از جمله تغییر در برخی
قسمت‌های سکو و نیز تاثیرات رژیم حقوقی دریای خزر این سکو قرار بود با حدود دو سال
تاخیر در اردیبهشت 85 آماده حفر چاه و اکتشاف نفت در اعماق بسیار زیاد قسمت جنوبی
دریای خزر شود که با این اوصاف کار حفاری دریای خزر توسط این سکو با تاخیر حداقل یک
ساله روبه‌رو خواهد شد.