نشریه مید در تحلیلی
از صنعت پتروشیمی ایران اعلام کرد، در صورتی که صنایع پتروشیمی و حمل و نقل دریایی
ایران به طور همگام رشد کنند، ایران قابلیت صدور سالانه 25میلیون تن محصولات
پتروشیمی را خواهد داشت.
مواد
پتروشیمی مهمترین عامل تغییر در وضعیت حمل ونقل در منطقه خاورمیانه هستند.
کشتیهایی که حامل مواد و کالاهای خریداری شده از پول حاصل از دلارهای نفتی هستند،
پس از تخلیه بار خود در بندرهای ایران در خلیج فارس، موادی همچون اولفین، متانول، و
اتیلن گلیکول تولیدی ایران را روانه بازارهای جهانی میکنند.
به گزارش دنیای اقتصاد
، بر
این اساس ، ایران قصد دارد تا سال 2015 سالانه 25میلیون تن محصولات پتروشیمی و
همچنین گاز ال.ان.جی صادر نماید، که در این زمینه مواد شیمیایی مایع همچون متانول و
اتیلن گلیکول نقش مهمی در توسعه بخش پتروشیمی ایران عهده دار خواهند بود.
مید
معتقد است، به منظور رسیدن به این هدف ایران نیازمند حداقل 100 کشتی باری جدید است
که تاکنون سفارش 20 کشتی جدید که نیمی از آنها دست دوم هستند، داده شده است.
این
گزارش میافزاید، ایران نگاهی جدی به بازار ال.ان.جی دارد و قصد دارد تا سال 2020
حدود سالانه 35میلیون تن ال.ان.جی تولید کند که به منظور صادرات آن نیازمند گسترش
فراوان حمل و نقل دریایی و صنعت کشتیرانی است.
مید
میافزاید، گسترش صنعت کشتیرانی ایران و اتصال آن از طریق خط آهن از بندرعباس و
بندر امام به تهران می تواند رویای دیرین ایران برای تبدیل شدن مجدد به مسیر
ترانزیت منطقه را تسهیل نماید، چرا که ایران قابلیت حمل و نقل دریایی 60میلیون تن
محصولات پتروشیمی در سال را دارد.